Tuesday, December 1, 2009

Endau-Rompin State Park

Nie la masalah kalo ada idea x terus create kat note pad..
Nak tau x ..sebenarnye banyak aku nak cite, tapi biase la manusia2 skrg nie sentiase di belenggu ngan satu sifat malas n bertangguh..
Bile bertangguh, sikap Lupe plak datang..
How??? How to solve it???
Think about it..

Pasal program kat Taman Negeri Endau / Rompin Pahang 2..
Malas la nak cite, ha sebabkan bertangguh la..
Tapi.. insyaallah, nt bile dah dapat gambar, akan aida upload ye..
Ape2 pun, sinopsis program 2, selama 3 hari, program utama :

First day,
Biase la taklimat daripada urusetia….petang beb..
Lame tunggu dari kul 2 smp kul 5.
Dah la penat kat jalan dari kul 9 pagi daripada UTHM.
Tup2 kene tunggu peserta len..
Taklimat dpd tuan rumah n KPT bahagian Sukan Reakreasi kul 5...
Sabo je la... taklimat d mulakan oleh pengacare majlis..
KAK MIZA…
taklimat daripada RENJER. (malam…..)
Ape tugas jabatan… sentiasa mengkaji tentang tumbuh2an baru…
Kalo x silap la..aida bukan catat pon... org bijak..hahahaha
Bukan pe, bab2 org bagi taklimat nie buat aida tido je..
Lagi2 care penyampaiannye macam nak dodoikan org...
Jahat kan…
Cakap org pandai…diri sendiri lagi pandai…kakakakkakaka
Penerangan mcm mane mereka menjalankan tugas ketika dalam hutan.
Bukan senang 2…dok panjat2 gune tali…
Siap panjat pokok gune kasut but yang pacak g…
Ada bt sedikit demo…men panjat2…
Gune tali, rase ati teringin nak menonjolkan diri, tapi aku sedar..
Aku nie perempuan… dok panjat2 gune tali depan semua org..
Segan beb, ngan lelakinye ramai..
Kite tgk wa berani dak nie, tapi x tau la kalo lelaki kan..
Mcm kurang sopan la kalo aku,
X sedap mate memandang..
Khemah…erm dok utan lame2 x bawak rumah banglo tau…
Gune khemah je… senang… tapi.. hati2 byk binatang buas..
Jge mulut… don’t celupar2….

Second day…..
-PAGI-jumaat
X sure taklimat dpd perhilitan or perhutanan..
Y penting bt aida tdo gak..
X tau la mcm mane nak elakkan tabiat buruk nie..
Bknnya aku meminta, tapi dah jadi mcm nie..
Mau bt mcm mana ccccc…
Dah berusaha bkan x berusaha…
Tapi kalo nak bt praktikal…..
Mmg aku segar…Tapi yang nie x da praktikal..
Die cume cite pasal haiwan...Gaknye la kot..
Hahahahaha
Erh x best la cite pasal nie.

Kt terus ke sesi seterusnye..

-PETANG-
Taklimat daripada jabatan bomba..
Hoho tau la ada sungai…
Mule2 taklimat..So borimg..
Mcm biase bt aku mengantuk..
Nth ape y die ckp.
Y aku tau die cite pasaal live jaket, care selamatkan org..
Jenis2 live jaket, n name2 die..
Taklimat lbh kurang 2 jam..2.30-4.30
Haaa mase y d tunggu2..
Bt water confident kat sungai..
Best….name sungai d beri SUNGAI KINCHIN..
Search la kat internet kalo nak tau lebih lanjut pasal sungai ni.
Waktu taklimat ujan… puas tersengguk2..
Abis je taklimat,ngan mamai2. ajak jalan2..
Ikut je la..Tau2 sampai sungai..
Owww baru tau..Men berenang2…
Segan r de dak laki..Pompuan masuk air ok,
Bile naik..Mak oiiii seksi...
Astagfirullah...
Set kat main...Nak belajar, timba ilmu...
Takut2 gak takut da pape y x nampak kat sungai 2, tapi best sangat..
SEJUK…..

-MALAM-
Berjalan malam dalam utan.
Tapi sebelum 2 g jalan2 sekeliling dulu,
D ajar care nak tgk serangge n haiwan malam hari...
Nak tau carenye..
Firstly, kita kene g tempat2 y ada tumbuh2an,
Depends r.. pas 2 idupkan touch light sekejap2.
Kedudukan touch light mesti betul2 sebelah mata..
Bile kite panah cahaye lampu, nanti
Kt akan nampak flash back cahaya.
Nampak je, kt hampiri cahaye tadi ngan touch light kt..
So nampak la semut ke.. spiderman ke…
Kalo naseb kt baek, blh nampak cik Ular..
Cik kancil, cik harimau..
Hahahahaha satu tips, kalo nampak flash back warna merah orange,
Lari ye… 2 binatang buas..silap2 maybank..

K lepas sesi 2, sesi kedua pulak..
Betul2 masuk utan.Tapi aku rase x dalam sangat..
Kat pinggir utan gak.Tapi denger gak. Dah name utan..
Mula2 kami dbenarkn gune touch light.
Tp smp je kat destinasi y d tetapkan oleh urusetia.
Touch light x d benarkan..Ape sebabnye..
Nak tgk keindahan dan kebesaran ciptaan Allah..
Bayangkan anda sesat d utan, tanpa ada ape2 bahan api.
Nak jalan malam macam mane?
Berdasarkan daun2 kering d utan..
Mata kita akan sesuai dgn tmpat.
Pantulan warna daun adlah warna frozen. Warnenye mcm
Cahaya lampu putih silver..Lebih kurang la…
Sungguh kebesaran Allah itu x d jangkau dek akal hambanye..
ALLAHUAKBAR…

Seterusnye.
Jalan sorg2… tanpa lampu, just kene ikut tali je..
Takut kalo sorg2..Tp boleh bt org insaf..
Tp nie x menjadi pon..Sebab aku dapat kejar org depan..hahahahahhaaa
Jalan la laju…
Erh tapi keinsafan 2 dah ada dari awal g, dari aku tgk cahaya2 daun..
Erm perjalanan d teruskan ngan 2 org peserta masuk anak sungai.
Termasuk, d sebabkan kesilapan teknikal.
Tali tunjuk arah terjatuh dari tempat sepatutnye..
GEMPAK JAP..Jem kat jalan..
Lastly..
Sume check bdn masing2..
Ada pacat ke x..bile dah sampai kem..
Alhamdulillah aku x kene..Jauhkan kalo blh..
Ok je sbnrnye kalo kene tp geli la nak pegang...
Eeeeeee...
Y kene sibuk nak suk aku letak kat kaki..Pleas la..
Biar pacat 2 gigit aku tanpa sedar, jgn dengan sengaje d letak..
Or sengaje derma darah..
NO WAY!

Third day

Wa…. Seronok…
Satu hari g tracking.. Sungguh menguji stamina ku..
Alhamdulillah ok, enjoy, semangat berkumpulan n
Setiakawan, sungguh pun aku baru kenal ngan dieorg,
Kami saling membantu..Tapi….
Yang x seronok.. MR. PACAT…
MR. la aku panggil die sebab suke naik kat badan..
Oh no…. tapi aku ttp steady.. konon ar..
Kene naik kat tempat sepatutnye..
Masyaallah.. kalo blh nak pakai baju angkasawan..
Hahahhaha
Tp ada satu y menarik, sorg group member nie pompuan,
Geli sgt kat pacat, bru masuk x smpa stgh jam dah menjerit.
Aduhai.. aku kat belakang dia dah geleng kepale.
Mane x nye.. pacat naik kat kaki suh aku cabutkan..
Erm dalam geli2 aku pon. Tlg la gak..
Tp x tahan nye, bile die dah menggelabah, die cabut campak kene kat aku gak..
Ish3…sabo je lah..
Sampai die sumpah seranah pacat 2.
Y paling zalim, d bakarnye pacat 2 kat unggun api…
Erm sampai je kat sungai, masing2 menuai hasil..
Tgk kesan2 kene hisap pacat… wa…
Darah banyak…
Mcm org excident..
Pe g berendam la kat sungai..
Bayangkan satu tempat kene gigit ngan pacat, sekali gigit.
4-5 EKOR..perh….bek derma kat hospital kalo dah banyak sangat darah kan..

KELEMAHAN D GIGIT PACAT :
- bile pacat x kenyang g, kt cabut. Darah akan lambat kering n gatal.
- kalo pacat tanggal sendiri, same gak, darah akan ttp keluar, mengalir,
n gatal…

Kat sungai kami bt iktiar hidup, masak maggi dalam buluh,
Berusaha hidupkan kayu api, sebab musim hujan…
Masak maggi, senang je..
Org y x pandai masak pon blh masak maggi.
So..x leh la kate org 2 x pandai masakkan…
Lbh kurang 2 jam d tepi sungai,
Kami teruskan perjalanan,
Kali ni lalu tepi sungai, sebab dah x tahan ngan penangan pacat…
Hahahahhahahahaa

Kami d bawa ke satu lokasi, sungai gak, tapi tmpat banyak ikan..
Nth pe name ikan 2. tapi cantil ikan 2..
Sungguh pun waktu 2 kepale aku dah dingdong..
Erm d bagi mase 20 min untk mandi, kpd siapa nak mandi la.
Mandi ngan ikan..
Aku.. awal2 tarik diri..
Tempat 2 x sesuai.. so better x yah..
Pas 2 perjalanan d teruskan. Lalu sungai gak.
Hari nak ujan, so kene cepat..
Laluan kali nie agak bahaye,
Kene merentasi arus sungai deras..
Silap2 ari bulan ada gar y arwah d bawa arus sungai 2..
Aku org kedua..Takut gak..
Tapi aku kene yakin ngan urusetia y jadi tembok..
Nak x nak, aku kene terima bantuan y d hulurkan.
Kalo x..X sampai la aku kat seberang,,
Thanks kpd mereka y terlibat.
Sampai je seberang kami lalu utan.
Perh mcm pemangse tggu mangse.
Pacat banyak…So ada la y sibuk sapu losyen..
Isayyy x yah la sapu, masuk air ilang gak.
Kami teruskan perjalanan gune laluan tracking pelancong.
Aku btl2 d depan. Belakang juru pandu arah..
Laja gak org nie jalan. Sampai org blkg jerit jangan laju2.
Tapi aku y kat dpn syok je.
Sbb aku lbh suke bergerak pantas.
Baru extreme.perjalanan menuju ke air terjun..
Dapat info pon sebab aku tye kat pandu arah 2..
2 la kelebihannye..Wa stlah jalan hamper 1 jam.
Sampai la kat air terjun. NI AIR TERJUN MAHKOTA
ADA GUA KELAPA GADING KAT AIR TERJUN 2,
PADA KETINGGIAN 50 meter…(search d internet untuk lebih detail)
Aku peserta pertama y nampak.
SUNGGUH AKU TERPEGUN!
CANTIK. TENANG, sungguh indah kebesaran ALLAH..
ALLAHUAKBAR…
Hilang penat berjalan…
Mule2 aku x nak mandi. Tapi lame aku duduk kat c2..
Terbuke kati nak naik pelampung.aku tau aku x pandai berenang..
2 kene minta bantuan pelampong n member y pandai berenang..
Best sangat….x terase penat berjalan..
Sungguh pun kami dah berjalan dari jam 10.30 pg smp 3 ptg,
Sweet memory in this year before I graduate…
Lepas 2 balik…Lumbe lari sape sampai kem dulu..
Hahahahhaaaa Penat2 pon leh lari..
Untuk penetahuan aku adalah group 1,
Name kumpulan SUPER NAPOH..
Kenape super napoh..
Sebab aku x tau napoh 2 mcm mane..
Hahahahahahhhaaaa
Smp kem kol lbh..Ujan lebat…
Men ujan sebab khemah ku masuk air…
Baju basah…Tension…

-malam-
Burbeque…n wat persembahan kumpulan..
X da y menarik po..
Pas 2 bt LDK..

Hari keempat..
Last day… tibe masa berkayak..sepanjang Sungai Kinchin.
Waaa seronoknye….Mase y d tunggu2…
Satu kennu 3 org.Aku pengemudi..
Best sangat sebab berpeluang care mengawal kayak kat arus deras n curam…
Huh boleh lenguh tangan dok kayuh padel…
Erm lebih kurang 3 jam je…
Pas 2 bersiap tuk balik…
Erm sweet memory..
Sungguhpun aku sentiase teringat org2 y d rindui n di sayangi…

Seronok dapat kenal ngan student u len…
Thanks everybody…

No comments:

Post a Comment